مدیریت پروژه سازمانی EPM چیست؟

مدیریت پروژه سازمانی یا EPM  که مخفف عبارت Enterprise Performance Management است، به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را تحلیل ، درک و گزارش کنید. به طور خیلی ساده و شفاف وقتی یک سازمان، مجموعه یا شرکت چندین پروژه داشته باشند با مسئله‌ای به اسم مدیریت پروژه سازمانی یا به اختصار EPM  مواجه می‌شوند، به این معنی که باید پروژه‌های سازمانی‌ خود را مدیریت کنند.

اگر بخواهیم تعریف EPM را دقیق تر بگوییم، EPM به فرآیندهایی گفته می شود که به سازمان ها در برنامه ریزی ، بودجه بندی ، پیش بینی و گزارش عملکرد کسب و کار و همچنین تجمیع و نهایی شدن نتایج مالی کمک می کند. راه حل های EPM عمدتا توسط دفتر امور مالی مورد استفاده قرار می گیرد ، در حالی که سایر زمینه های عملکردی مانند منابع انسانی ، فروش ، بازاریابی و IT از مدیریت بهینه پروژه برای برنامه ریزی عملیاتی ، بودجه بندی و گزارش استفاده می کنند.

به عنوان مثال فرض کنید در یک سازمان چندین پروژه تعریف شده است، برای آن‌ها مدیران پروژه‌ای تعیین کرده، بودجه ریزی کرده و میخواهند انحرافاتی را استخراج کنند. این اقدامات در راستای استراتژی‌های سازمان است. در واقع هر زمان سازمانی چندین پروژه داشته باشد چه بدانند و چه ندانند با مسئله‌ای به نام مدیریت و کنترل پروژه سازمانی EPM مواجه هستند.

EPM  چیست و چه کاربردی در سازمان ها دارد؟

EPM  در اغلب اوقات با سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) اشتباه گرفته می شود در حالیکه سامانه EPM با ارائه بینش های مدیریتی علاوه بر داده های عملیاتی معمول در پروژه، ERP را تکمیل می کند. به عبارت دیگر ، ERP  در مورد اداره کسب و کار و فعالیت معاملاتی روزانه و EPM در مورد مدیریت کسب و کار، تجزیه و تحلیل ، درک و گزارش در مورد بیزینس است.

امروزه مفهومی به نام EPM برای مدیریت انواع سازمان ها با پیوند دادن شاخص های مالی و عملیاتی به بینش ها و در نهایت هدایت استراتژی ها و برنامه ها ضروری است. با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه سازمانی ، مدیران می توانند با نظارت بر نتایج مالی و عملیاتی در برابر پیش بینی ها و اهداف و استفاده از تجزیه و تحلیل برای تشخیص روندهای کلیدی و پیش بینی نتایج ، عملکرد بهتری را در سازمان داشته باشند.

در دنیای امروز با سرعت تغییر زیاد ، رقبای جدید و عدم اطمینان اقتصادی ، کنترل پروژه ابزاری را برای سازمان ها برای مدیریت مشاغل چابک خود ارائه می دهد. با در اختیار داشتن امور مالی ، فرایندهای مدیریت پروژه (مدل سازی استراتژیک ، برنامه ریزی ، تجمیع و بستن ، گزارش و تجزیه و تحلیل عملکرد) می تواند به سازمان ها در درک داده های آنها کمک کرده و از آنها برای تصمیم گیری بهتر در زمینه کسب و کار استفاده کند.

تاریخچه EPM / از دوران کاغذ تا صفحات گسترده

مفهوم مدیریت پروژه سازمانی یا EPM دهها سال است که وجود دارد. قبل از رایانه ، فرایندها و راه حل های EPM به صورت دستی از طریق جلسات ، تماس های تلفنی و بحث ها مدیریت می شد.

در دهه ۱۹۷۰ ، اولین نرم افزارهای مدیریت سازمانی در دسترس قرار گرفت و راه حل های حسابداری جمع آوری بودجه و اطلاعات مالی را برای اهداف گزارش گیری آغاز کردند.

صفحات گسترده در دهه ۱۹۸۰ با نرم افزارهای مدیریت سازمانی مانند Lotus1-2-3 و VisiCalc معرفی شد. صفحات گسترده به تیم های مالی اجازه می دهد بودجه را به صورت خودکار تهیه کرده و گزارش ایجاد و جایگزین کاربرگ های دستی کنند.

در دسترس بودن ایمیل در دهه ۱۹۹۰ به مردم امکان می داد صفحات گسترده را به اشتراک بگذارند ، که منجر به همکاری بهتر و جمع آوری داده های بودجه بندی و گزارش دهی شد. تقریباً در همان زمان ، اولین بسته های نرم افزاری EPM شروع به خودکارسازی فرآیند تجمیع و گزارش مالی کردند. این محصولات عبارتند از: IMRS Micro Control  (که بعداً به نرم افزار Hyperion تبدیل شد) ، Hyperion Enterprise برای تجمیع و گزارش مالی و Hyperion Pillar برای برنامه ریزی فرآیندها.

تکامل EPM به روایت تاریخ

  • دهه ۱۹۷۰ میلادی : نرم افزارهای اولیه حسابداری
  • دهه ۱۹۸۰ میلادی : صفحات گسترده اولیه شامل Lotus 1-2-3 و VisiCalc برای بودجه بندی اتوماتیک
  • دهه ۱۹۹۰ میلادیاشتراک ایمیل و صفحه گسترده برای همکاری بیشتر / شرکت Hyperion ، یکی از اولین شرکت های موفق نرم افزاری در حوزه EPM
  • دهه ۲۰۰۰ میلادیانتقال از ویندوز به مرورگرها / نرم افزار EPM از نسخه ویندوز به مرورگر وب منتقل شد.
  • دهه ۲۰۱۰ میلادیورود نوع جدیدی از EPM به نام EPM کلود به بازار
 
EPM