امکان سنجی مالی و اقتصادی با کامفار COMFAR

امکان سنجی مالی و اقتصادی با مالی و اقتصادی با COMFAR

امکان سنجی مالی و اقتصادی با کامفار COMFAR

یک مطالعه امکان سنجی (FS) با طرح کسب و کار (BP) تفاوت فراوانی دارد. این دو مبحث نقش های کاملا متفاوتی را ایفا می کنند که اکثرا افراد تفاوت نقش های این دو را در نظر نمی گیرند. مطالعات امکان سنجی به کار بررسی سناریوها می پردازد(کاملا شبیه به سفر اکتشافی است).

این مطالعات در پی یافتن پاسخ این سوال هستند که ” آیا این فعالیت تجاری توجیه پذیر است ؟” این در حالی است که طرح های کسب و کار به کار برنامه ریزی می پردازند. یک طرح کسب و کار اقداماتی را در چارچوب تبدیل کردن ایده‌های تجاری به فعالیت های تجاری تعریف می نماید.

مطالعات امکان سنجی به مطالعه و تجزیه و تحلیل تعدادی گزینه و روش رسیدن به کسب و کار موفق می پردازد.

مطالعه امکان سنجی کمک می نماید تا دامنه انتخاب بهترین کسب و کار از بین سناریوها را دقیق تر (کوچک تر) شود.نتایج حاصل از مطالعات امکان سنجی و تصمیمات حاصل از آن پایه ای برای یک طرح کسب و کار است.مطالعه امکان سنجی قبل از طرح کسب و کار انجام می شود.

پس از اینکه یک طرح تجاری امکان پذیری اش مشخص گردید. یک طرح کسب و کار آماده می نمایند. در واقع پس از این که مشخص می گردد یک طرح امکان پذیر است.یک طرح کسب و کار آماده می نمایند تا یک “نقشه راه”. از چگونگی ایجاد و توسعه کسب و کار را فراهم می کنند. طرح کسب و کار در واقع یک “برنامه اجرا” برای پیاده سازی پروژه ارائه می نماید.

 دلایلی (بهانه هایی) که برای انجام ندادن یک مطالعه امکان سنجی ارائه می شود:

گاهی اوقات صاحبان پروژه ها به دلایلی می کوشند تا از مرحله “بررسی امکان سنجی” صرفه نظر نمایند. و مستقیما به مرحله اجرا و ایجاد کسب و کار مورد نظر خود بروند. دلایل و بهانه هایی که مطرح می شود تا بررسی امکان‌سنجی را انجام ندهند عبارت است از:

  • امکان پذیری برای ما روشن است و نیاز به بررسی ندارد. این کسب و کار در حال حاضر در خیلی از جاهای دیگر در حال اجراست. نمونه عملی این کسب و کار موجود و موفق است.
  • وقتی چند سال پیش امکانپذیری این طرح ثابت شده و این مطالعات برایش انجام شده است، دیگر چرا باید یکبار دیگر این مطالعات را انجام بدهیم؟
  • مطالعات امکانسنجی تنها یک راه برای کسب درآمد مشاوران امکان سنجی است و مزیتی برای ما ندارد.
  • مطالعات بازار توسط شرکت هایی که تجهیزات ما را تامین می نمایند انجام شده است.
  • بهتر است یک مدیر عمومی استخدام نماییم که یکی از وظایفش انجام اینگونه مطالعات باشد.

دلایلی که در بالا ذکر گردید اغلب برای منصرف نمودن شما از انجام مطالعات مفید و فوق العاده حیاتی امکان سنجی بیان می گردد.تصمیمات از اهمیت فوق العادهای برخوردارند.هنگامی که شما تصمیم به اجرای یک طرح تجاری می نمایید. دیگر تغییر دادن آن سخت خواهد بود. یادمان باشد که زندگی ما حاصل تصمیماتی است که اخذ می نماییم.

 

 دلایلی برای انجام مطالعه امکانسنجی

تا به اینجا بارها و بارها دلایلی روشن و منطقی برای انجام مطالعات امکان سنجی را مطرح نمودیم. برخی از دلایل دیگر که لزوم این کار را مطرح می نماید، عبارت است از:

  1. تمرکز بر پروژه و شکل دهی اجمالی به گزینه ها
  2. محدود کردن گزینه های کسب و کار
  3. شناسایی فرصت های جدید سرمایه گذاری در طول فرایند بررسی
  4. شناسایی دلایلی برای اجرا ننمودن طرح
  5. جمع آوری اطلاعات کافی و موثق برای اتخاذ تصمیم
  6. ارائه مدارکی که مطالعات فعالیت تجاری در آن مسیر انجام گردیده است کمک می نماید. تا امنیت کمک های مالی که از موسسات وام دهنده و سایر منابع مالی تهیه می نماییم را تامین نماید.
  7. کمک به جذب سرمایه گذاری در سهام.
امکان سنجی مالی و اقتصادی با ابزار کامفار Comfar

امکان سنجی مالی و اقتصادی با کامفار COMFAR

ویژگی های امکان سنجی مالی و اقتصادی با امکان سنجی مالی و اقتصادی با کامفار COMFAR

براورد هزینه های تولید و سربار

براورد هزینه های مواد اولیه

براورد هزینه های پرسنلی و اداری

برنامه فروش محصولات / خدمات

براورد هزینه های فروش و بازاریابی

براورد هزینه های مالی

براورد سرمایه در گردش

براورد هزینه های ثابت سرمایه گذاری

نرخ بازده سرمایه گذاری IRR

نرخ بازگشت سرمایه

خالص ارزش فعلی کل سرمایه NPV

براورد نقطه سر به سر تولید / فروش

نسبت های مالی

نسبت های کارایی

صورت حساب های مالی

بهای تمام شده محصولات / خدمات

نرم افزار کامفار COMFAR کامفار COMFAR چیست؟

کلمه کامفار COMFAR مخفف عبارت انگلیسی Computer Model for feasibility Analysis and reporting بوده به معنای مدل کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل امکان سنجی و گزارش دهی است.

این برنامه با هدف استاندارد کردن تعاریف و محاسبات ارزیابی های اقتصادی توسط سازمان یونیدو Unido سازمان ملل متحد تهیه گردید. و علی رغم انتقاداتی که به نرم افزار کامفار(Comfar) وجود دارد به یکی از پر فروش ترین نرم افزارهای ارزیابی اقتصادی و بانکی در جهان تبدیل گردید.کامفار امکان شبیه سازی پروژه های سرمایه گذاری در کوتاه مدت و بلندمدت و تحلیل فرایندهای مالی را فراهم می سازد .

از نظر مدیریتی تصمیم گیری در خصوص پذیرش و یا عدم پذیرش یک پروژه، همواره با سوالات زیادی در خصوص ویژگی های پروژه و نتایج اجرای آن همراه بوده است.نرم افزار کامفار(Comfar) ابزاری برای ارزیابی مالی پروژه های سرمایه گذاری است که توسط آن می توان شاخص های مالی پروژه ها را محاسبه و تحلیل نمود و تاثیر تغییرات هر یک از پارامترهای ورودی سیستم را برفرایندهای مالی طرح بررسی کرد و در نهایت در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش پروژه تصمیم گیری کرد.

کامفار عملاً تجزیه و تحلیل پروژه های صنعتی و غیر صنعتی را ساده تر و دقیق تر کرده است.کامفار می تواند تجزیه و تحلیل اقتصادی انواع پروژه های ایجادی، نوسازی ، توسعه، سرمایه گذاری مشترک (joint venture) یا خصوصی سازی را انجام دهد.

بدین ترتیب، از این منظر کامفار به کارشناسان سازمان در حوزه توسعه سرمایه گذاری کمک می کند. تا، بتوانند روند تحلیل طرحهای مورد بررسی را به صورت کامل اجرا نمایند. و در نهایت فضای مناسب برای تصمیم گیری در خصوص ارزیابی و یا اولویت بندی پروژه ها را در اختیار مدیران ارشد سازمان قرار دهند.در طول زمان ویرایش های متفاوتی از کامفار(Comfar) به بازار آمده است که کامفار 3 Comfar Expert کاملترین آنهاست.

نرم افزار کامفار Comfar

سایر محصولات و خدمات پایش سیستم پایش سیستم

ما را در Facebook ، Linkedin و آپارات دنبال کنید.